Sunday 26 May 2013

Erti Sebuah Persahabatan


Hai The Reader ! Hehe , Nak Share Something Tentang Sahabat Nie :

Sahabat Adalah Teman Kita Yang Bersama Sama Dengan Kita Memperjuangkan Matlamat Yang Sama Atau Mungkin Berbeza , Dialah Yang Menjadi Penyeri  Hidup Kita , Dialah Orang Yang Paling Rapat Dengan Kita Selain Keluarga Dan Dialah Orang Yang Dimana Kita Mengongsikan Perasaan Kita Selain Dari Tulisan Diari Kita . Tapi , Sahabat Sejati Adalah Sahabat Yang Menasihati Kita Sekiranya Kita Salah , Dia Pemberi Motivasi Kepada Kita Ketika Semangat Kita Pudar , Dia Selalu Ada Ketika Kita Gembira Mahupun Sedih , Dan Dia Sedia Berkongsi Dengan Kita Segala Galanya Malah Dia Lebih Tahu Dan Faham Tentang Kita , Melebihi Dari Keluarga Kita .

Sebilangan Perkara , Kadang Kadang Kita Rahsiakan Dari Ibu Bapa Kita Kan ? Tapi , Perkara Yang Begitu , Kita Akan Kongsikan Dengan Sahabat Kita . Sahabat Kita Mungkin Tidak Faham Dan Tidak Mengendahkan Perasaan Kita Yang Sebenar , Tetapi Sahabat Sejati , Dia Akan Faham , Memberi Nasihat Dan Semangat  Serta Turut Merasakan Perasaan Kita Ketika Itu .

Untuk Cari Seorang Sahabat , Memanglah Terlalu Mudah . Berkenalan Sepintas Lalu Jee Dah Jadi Sahabat . Tapi , Untuk Cari Sahabat Sejati , Kita Akan Bersama Sama Dengan Dia , Mengenali Dia Selama Bertahun Tahun .

Hmm , Tapi Zaman Sekarang Nie , Masih Adakah Orang Yang Berpewatakan Begini ? Masih Adakah Sahabat Sejati Yang Boleh Kita Cari ? Zaman Dimana Semua Orang Berlumba Lumba Untuk Kelihatan Gah Sehingga Sanggup Mengkhianati , Dengki Mendengki , Iri Hati Dan Tidak Suka Melihat Orang Bahagia , Meskipun Sahabat Baiknya Sendiri ?

Rasanya Cinderalella Nak Kongsikan Satu Contoh , Kisah Benar .

Dia Ini Cinderalella Namakan Sebagai Ratu ( Bukan Nama Sebenar ) . Sekiranya Ratu Jadi Kawan Sesiapa , Ratu Tidak Pernah Sama Sekali Mengkhianati Dan Menyakiti Kawannya . Sampai Satu Waktu , Ratu Berkawan Rapat Dengan Mimi ( Bukan Nama Sebenar ) .

Diringkaskan , Kalau Mimi Sakit , Ratu Sanggup Bermalam Dirumah Mimi Untuk Memastikan Keadaan Mimi Okey , Walaupun Dimarahi Oleh Ibunya . Kalau Mimi Sedih Dan Menangis , Tangisan Ratu Lagi Banyak Dari Mimi , Sebab Kalau Hati Mimi Sakit , Hati Ratu Lagi Sakit . Ratu Selalu Bagi Nasihat Dan Semangat Kepada Mimi Saat Saat Mimi Sedih Macam Tuu . Kalau Mimi Gembira , Ketawa Ratu Lagi Banyak Dari Mimi , Sebab Ratu Lagi Gembira Jika Mimi Gembira . Ratu Selalu Dahulukan Mimi Dalam Apa Jua Segi . Kalau Mereka Berdua Menyertai Apa Apa Pertandingan Di Sekolah , Sekiranya Mereka Berdua Menang , Ratu Selalu Meminta Mimi Untuk Mewakilinya Mengambil Perhargaan Dari Pihak Sekolah Sebab Ratu Tahu , Mimi Suka Sangat Dapat Hadiah .

Ratu Pernah Dirotan Oleh Cikgu Sebab Tak Siapkan Kerja Sekolah , Sedangkan Bukunya Telah Ditukarkan Dengan Buku Mimi . Ratu Pernah Dimarahi Oleh Rakan Sekelas Sebab Hilangkan Kunci Pintu Bilik Darjah , Tapi , Tak Ada Siapa Tahu Bahawa Mimi Yang Telah Mencicirkannya Masa Dalam Perjalanan KeSekolah . Dalam Keadaan Yang Macam Tuu , Mimi Hanya Ucapkan Terima Kasih Sahaja , Dan Ratu Langsung Tak Kisah Tentang Itu . Suatu Hari , Mimi Pernah DiBuli Oleh Kakak Yang Lebih Senior , Tapi Ratu Yang Dipukul Oleh Senior Senior Tuu Sebab Bela Mimi . Setiap Apa Perkara Yang Buruk Berlaku Keatas Mimi , RatuLah Menjadi Perantara Untuk Selamatkan Mimi Dengan Kudrat Kecilnya . Ratu Selalu Bagi Apa Pun Yang Mimi Nak Walaupun Tuu Sebenarnya Hak Ratu .

TAPI . . Mimi , Bersahabat Dengan Ratu Macam Hangat Hangat Tahi Ayam . Awal Awal Kawan MemangLaa Itu Ini Semua Ratu . Tapi , Tak Tahulah Apa Kurangnya Ratu , Bila Dah Lama Lama Kawan , Mimi Selalu Dengki Dengan Ratu . Apa Yang Ratu Buat Semua Tak Kena Pada Mimi . Mimi Pernah Tolong Budak Budak Yang Iri Hati Dengan Kelebihan Ratu Untuk Kenakan Ratu . Ratu Tenguk Mimi Ketawa Masa Ratu Dikenakan Budak Budak Tuu , Walaupun Macam Tuu , Ratu Dah Rasa Gembira Sebab Mimi Ketawa . Ratu Selalu Back Up Mimi Dari Belakang . Walaupun Mimi Dah Buang Dia Dari Hidup Mimi , Tapi Ratu Tetap Tenguk , Awasi , Dan Tumpang Gembira Dengan Mimi Dari Jauh . Time Gembira Mimi , Mimi Tak Pernah Sekalipun Kongsikan Semua Tuu Dengan Ratu . Tapi , Bila Time Mimi Susah Atau Sedih , Mimi Akan Datang Mengadu And Minta Tolong Dari Ratu . Ratu Tak Kisah , Dia Tetap Tolong And Bagi Semangat Baru Kepada Mimi . Setakat Tuu Jee Hadirnya Mimi Disisi Dia , Ratu Tetap Bahagia Dan Gembira , Sebab Dalam Dia Still Ada Dalam Hidup Mimi Sebagai Bahu Untuk Tumpang Sedih Dan Sebagai Gedung Untuk Diminta Tolong .

Mimi Selalu Hina Dan Keji Ratu , Walaupun Macam Tuu Ratu Tak Kisah , Sebab Mungkin Betul Apa Yang Mimi Cakap Tuu . Sampai Suatu Waktu , Ratu Tiba Tiba Menghilangkan Diri Dari Hidup Mimi . Mimi Cari Ratu Masa Mimi Sedih , Tapi Ratu Betul Betul Dah TakAda . Dulu , Mimi Selalu Datang Rumah Ratu , Tidur , Main , Belajar Sama Sama . Tapi Sejak 2 Tahun Kebelakangan , Sejak Mimi Dapat Kawan Baru , Mimi Langsung Tak Pernah Jejakkan Kaki Kerumah Ratu Lagi . Mimi Terpaksa Pergi Kerumah Ratu , Sebab Saat Saat Mimi Sedih Macam Nie , Mana Ada Kawan Lain Yang Nak Tumpang Sedih Sekali Selain Ratu .

Masa Mimi Sampai Rumah Ratu , Gelap Jee Suasananya . Mimi Dah Rasa Ada Something Tak Kena Sebab Dah Sebulan Ratu Tak Cakap Selamat Pagi , Selamat Tengahari , Selamat Petang And Selamat Malam Kat Mimi Macam Biasa . Mimi Bagi Salam , Selalunya Ratu Yang Jawab Dan Buka Pintu , Tapi Kali Nie Ibu Ratu Yang Jawab . Ibu Ratu Tanya Kenapa Mimi Datang Malam Malam Macam Nie , Sebab Dah Lama Mimi Tak Datang Rumah Ratu Macam Tuu . Mimi Tanya Mana Ratu , Tiba Tiba Ibu Ratu Menangis Teresak Esak . "Mimi , Anak Makcik Dah Meninggal Dunia Sebulan Yang Lepas . Ratu Dalam Perjalanan Kerumah Mimi Lepas Ratu Dapat Call Dari Mimi , Yang Mimi Tengah Menangis Sebab Kena Marah Dengan Kawan Mimi Masa Mimi Lupa Nak Beli Hadiah Untuk Kawan Mimi Tuu . Ratu Kemalangan , Ratu Tak Dapat Diselamatkan ." Ibu Ratu Bagi Sepucuk Surat , Mimi Menangis Masa Dalam Perjalanan Balik Rumah .

'Mimi , Kalau Mimi Baca Surat Nie , Maknanya Ratu Dah Takdee Kat Dunia Lagi . Lepas Nie , Janji Dengan Ratu Ea Jangan Menangis Lagi . Sebab Kalau Mimi Menangis , Ratu Dah Tak Boleh Nak Kesat Air Mata Mimi Lagi . Salam Sayang Dari Sahabat Mu , Ratu .' Itu Nasihat Terakhir Ratu Dalam Tulisan Sepanjang 2 Helai Kertas Tuu .

Mimi Menangis Teresak Esak . Tapi , Semua Dah Berlalu . Ratu Dah Takdee Lagi Dah , Ratu Dah Tak Boleh Nak Peluk Mimi , Lap Air Mata Mimi Dengan Sapu Tangan Warna Merah Kesayangan Ratu Tuu . Ratu Dah Tinggalkan Mimi . Ratu Dah TakDee Untuk Nak Ucap Selamat Pagi , Tengahari , Petang And Malam Kat Mimi . Mimi Menyesal Buat Silap Kat Ratu . Ratu Baik Sangat , Ratu Sahabat Yang Mimi Takkan Jumpa Kat Mana Mana Sudut Dunia Lagi . Mimi Hanya Mampu Doakan Roh Ratu Aman Damai DiAlam Sana , Semoga Allah Yang Balas Segala Kebaikan Ratu Pada Mimi .

Oit , Hehe . Jangan Lah Menangis , Cinderalella Pun Dah Tersedu Sedu Nie . .

Nie Je Hari Nie . Hargai Sahabat Awak Okey , ByeBye .

No comments:

Post a Comment